Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din brukeropplevelse av vårt nettsted bedre. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring.
MERKEVARER MED PROFILER
Fra nyhetsbrevet, juni 2023.
Av Elisabeth Sæther, leder for profilmerkevarer.

Merkevarer fra kjente profiler vinner stort internasjonalt, med Caia og Djerf Avenue i spissen. Vi var tidlig ute her til lands med Bakehusets suksess Funkygine Fiberbrød, og mener at slike merkevarer vil ta markedsandeler av flere fremover.

Vårt team som jobber dedikert med profilmerkevarer feiret sin første lansering i november 2022: Ovela, et smykkebrand vi har bygget fra bunnen av med Eveline Karlsen.

Denne uken er vi ute med vårt andre prosjekt, DAAE Studio. Bak merkevaren står programleder og snowboard-verdensmester Helene Olafsen, og den velkjente motedesigneren Fam Irvoll. Målet er å ta merkevaren til neste nivå og profesjonalisere hele verdikjeden.

Her er mine beste råd til deg som vurderer å lage en merkevare eller et produkt med en profil (under bildene):
Helene Olafsen og Fam Irvoll, som står bak DAAE Studio.

1. Gjør en detaljert vurdering av profilen
Hvem du jobber med er utrolig viktig. Forretningsforståelse og evne til å konvertere og engasjere er essensielt. Profilen du velger bør også være en god innholdsprodusent og formidler.

2. Produktet må være genuint relevant for profilen
Dedikerte fans plukker raskt opp hvis noe ikke virker autentisk. Det er avgjørende at produktet har en naturlig plass i profilens univers, og at følgerne er med på det.

3. Tydelig mål og plan
Sett tydelige mål og lag en vekstplan. Vil dere at merkevaren skal kunne stå på egne ben uten profilen som ansikt utad på sikt, eller vil dere tilknytte dere distributører? Og selvsagt, sett tydelige salgsmål.

Det finnes mange veier inn for annonsører og eksisterende merkevarer. Begynn med et kolleksjonssamarbeid, en designcollab, eller test utvikling av et produkt med en profil du har tro på. Lykke til!

Vurderer du å jobbe med profilprodukter, produktcollabs eller noe liknende for å treffe målgruppen din? Send oss en mail på people.oslo@egmont.com så setter vi opp et møte. Vi deler også mye av innsikten vår i nyhetsbrevet du kan melde deg på under: