Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din brukeropplevelse av vårt nettsted bedre. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring.
Jeg forstår
Close
Helsedirektoratet
#SPØRMER
12. mars 2020 stengte hele Norge ned. Økt sosial distanse og isolasjon førte til ensomhet, og en innsiktsjobb utført av Helsedirektoratet og Mindshare høsten 2020 viste at 40% av unge i alderen 13-18 år, har hatt større behov for noen å snakke med noen under pandemien.


Basert på innsiktsarbeidet skulle Helsedirektoratet i gang med en ny kommunikasjonskampanje mot ungdom 13-18 år, der tematikken skulle være psykisk helse. Det overordnede målet for kampanjen var derfor å få målgruppa til å vite hvor de skulle gå for hjelp.
3.1% CTR
På TikTok fikk kampanjen et skyhøyt engasjement med en CTR på 3.1% via betalt spredning, langt over benchmark på kanalen
65% dekning
Med den betalte spredningen på Snapchat nådde vi ca 65 % av målgruppen med innholdet - med over 18 000 swipe ups og 219 000 fullførte videoavspillinger
85% dekning
På Instagram oppnådde vi høy dekning via betalt spredning: ca 85% dekning i målgruppen. 4 298 lenkeklikk og 157 645 fullførte videovisninger. Organisk nådde vi en rekkevidde på 507 560 på Instagram med en engasjementsrate på 11.5%.
SAMMEN MED HELSEDIREKTORATET OG MINDSHARE LAGDE VI KAMPANJEN #SPØRMER

Vi valgte meningsbærere med et publikum som
matchet dem vi ønsket å snakke til.
Basert på profilenes egen opplevelse av pandemien og deres redsler og bekymringer laget vi innhold til deres kanaler.
Resultatet ble korte filmer til Snapchat, Instagram, Tiktok og Youtube, og Mindshare hadde jobben med å spre disse til ønsket målgruppe. All kommunikasjon henviste til ung.no – samlesiden for alle chattetjenestene der man kan få hjelp.

KARIANNE KAARBY
970 03 969