Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre din brukeropplevelse av vårt nettsted bedre. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring.
Jeg forstår
Close
CASE
#SPØR MER
KUNDE: HELSEDIREKTORATET
12. mars 2020 kom den norske regjeringen med de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Smitteverntiltakene førte også til at flere barn og unge mistet kontakt med venner og/eller trygge voksne som de pleide å forholde seg til før pandemien. Økt sosial distanse og isolasjon førte til ensomhet, og en innsiktsjobb utført av Helsedirektoratet og Mindshare høsten 2020 viste at 40% av unge i alderen 13-18 år, har hatt større behov for noen å snakke med noen under pandemien.


Basert på innsiktsarbeidet skulle Helsedirektoratet i gang med en ny kommunikasjonskampanje mot ungdom 13-18 år, der tematikken skulle være psykisk helse. Det overordnede målet for kampanjen var derfor å få målgruppa til å vite hvor de skulle gå for hjelp.

SAMMEN MED HELSEDIREKTORATET OG MINDSHARE LAGDE VI KAMPANJEN #SPØR MER
Vi valgte meningsbærere med et publikum som matchet dem vi ønsket å snakke til. Det var profiler, artister og skuespillere som traff godt i målgruppen, var troverdige og brandsafe - men som hadde ulik bakgrunn, ulik geografisk tilknytning og følgerbase.
Basert på profilenes egen opplevelse av pandemien og deres redsler og bekymringer laget vi innhold til deres kanaler. På denne måten ble innholdet troverdig og relaterbart for målgruppen.
Resultatet ble korte filmer til Snapchat, Instagram, Tiktok og Youtube, og Mindshare hadde jobben med å spre disse til ønsket målgruppe. All kommunikasjon henviste til ung.no – samlesiden for alle chattetjenestene der man kan få hjelp.
INNHOLDET I PROFILENES KANALER LEVERTE NESTEN UTELUKKENDE OVER BENCHMARK
Vi fikk tilbakemeldinger om at dette var en tematikk målgruppen følte det var veldig viktig å snakke om. Resultatet ble stor organisk spredning, et meget høyt engasjement og mye tid brukt på innholdet i målgruppen.

Det var ingen tvil om at vi hadde klart å øke trafikken inn på ung.no, som var en av de viktigste målsettingene med kampanjen! Til tider var trafikken inn så mye som fire ganger høyere enn før kampanjen startet.

Total organisk rekkevidde fra profilenes poster på Instagram var på 507 560 med en snitt engasjementsrate på 11,5%.

PÅ TIK TOK TRAFF FIKK ET SKYHØYT ENGASJEMENT MED EN CTR PÅ 3,1% VIA BETALT SPREDNING - SOM ER LANGT OVER BENCHMARK PÅ KANALEN 

✰✰

MED DEN BETALTE SPREDNINGEN PÅ SNAPCHAT OPPNÅDDE CA 65% DEKNING AV MÅLGRUPPEN MED INNHOLDET - MED OVER 18 000 SWIPE UPS og 219 000 FULLFØRTE VIDEOAVSPILLINGER

✰✰✰

PÅ INSTAGRAM OPPNÅDDE VI HØY DEKNING VIA BETALT SPEDNING: CA. 85% DEKNING I MÅLGRUPPEN. 4298 LENKEKLIKK OG 157 645 FULLFØRTE VIDEOVISNINGER.