CASE
FUNKYGINE FRISKMELDER BRØDSKIVA
KUNDE: BAKEHUSET
Nordmenn + brødskiver = sant - men den urnorske brødskiva har de siste årene falt i popularitet. Profilerte kostholdseksperter har lenge frontet lavkarbo-kosthold. Godt hjulpet av tabloide overskrifter har karbohydrater og brød nærmest blitt synonymt med «usunt».

Etter år med lavere status for brød og økt konkurranse i markedet, ønsket Bakehuset å knytte til seg en profil som kunne representere deres verdier og fronte brødskiva - som en sunn, bærekraftig og naturlig del av kostholdet.
SAMMEN MED JØRGINE OG BAKEHUSET LANSERTE VI FUNKYGINE FIBERBRØD I NORGESGRUPPEN
Jørgine er opptatt av å kommunisere et sunt og variert kosthold uten kompliserte dietter eller ingredienser fra spesialbutikker. Jørgine og familien spiser norsk mat, og hun elsker brødskiver. Hun var derfor den perfekte profilen til prosjektet.

Bakehuset og Egmont People inngikk et langsiktig samarbeid – og målsetningen var lansering av et eget Funkygine-produkt i brødhylla.

SØLV I MEDIAFORUM 2020 I KATEGORIEN MEDIEKANAL

✰✰

2. PLASS I DET NORSKE MÅLTID, KATEGORI: SUNNERE MARKEDSFØRING

✰✰✰

GULL I MARKETINGPRISEN JANUAR BRUK AV INFLUENCER MARKETING

NOE AV DET MEST BETYDNINGSFULLE HAR KANSKJE VÆRT TILBAKEMELDINGENE FRA PUBLIKUM
Blant annet har unge jenter med et vanskelig forhold til mat fortalt at de endelig kunne nyte en brødskive siden det nå var redefinert som «sunn mat».

Funkygine fiberbrød var den beste lanseringen på tvers av alle kategorier ogvaregrupper i norgesgruppen i lanseringsperioden. Brødet endte som topp 5 mest solgte brød av alle brød i hele Norge, og det som skulle være en limited edition er i dag en del av bakehuset faste sortiment. Gode tilbakemeldinger, salgsrekord og tall viser at man trakk nye kunder til butikk - hele 28% av omsetningen var ny i kategorien.